Bezdušové MTB pláště Mavic UST-READY - Kastar - Mavic, servis zapletených kol Mavic, kola, ráfky, pláště, galusky, tretry, cyklistické přilby, paprsky, vzdělávání mechaniků, Bike akademie

Úvodní strana

Bezdušové MTB pláště Mavic UST-READY

Mavic při výrobě vlastní kontrukce plášťů spolupracuje s renomovaných francouzským výrobcem HUTCHINSONEM. Nově vyvinuté MTB pláště Mavic jsou univerzální, jak pro klasický systém = PLÁŠŤ & DUŠE , tak pro BEZDUŠOVÝ systém, označovaný jako TUBELES nebo UST. Konstrukce a technologie takto univerzálních plášťů se označuje UST-READY. Pláště se tak dají jezdit s klasickou duší na jakémkoliv ráfku, nebo bez duše na bezdušových ráfcích. Záleží na volbě zákazníka na co je zvyklý. Slovo READY označuje konstrukci pláště pro používání na bezdušových ráfcích ale jenom v kombinaci s těsnícím tekutým tmelem na bázi přírodního LATEXU. ( dále v rozšířeném textu)

Ten nabízí Mavic označený jako TYRE SEALANT (dají se používat i jiné tekuté tmely na bázi latexu). Jeho obsah je 120ml, což spolehlivě stačí na dva pláště. Ideální množství aplikované tekutiny je 50-60ml do jednoho pláště, podle jeho rozměru. Tekutý tmel vytvoří, díky otáčení kola, v plášti celistvou vrtsvu, která nahrazuje klasickou duši. Tmel je o 50% lehší jak duše a navíc slouží jako ochránce (prevence) a opravář defektů (cca do 3mm). Ten, kdo už má něco v terénu naježděné a může porovnat klasické pláště s duší s plášti bezdušovými ví, jaký je to kvalitativně markantní rozdíl. Klasické pláště s duší se hustí okolo 3 barů a víc. Pláště s duší jsou tedy tvrdší, hůře kopírují terén, mají větší valivý odpor a především jsou náchylné na defekty, z nichž 90% tvoří proražení duše. Na druhou stranu jsou lehčí, levnější a manipulace s nimi je pro běžného uživatele jednoduchá. Pláště bezdušové, označované jako UST nebo Tubeles vyžadují speciální bezdušové ráfky, které jsou svařené ve spoji a mají vlastní ventilek. Pomocí bezdušové sady se dají i klasické ráfky upravit pro systém bezdušový. Na trhu je několik výrobců, kteří nabízí speciální bezdušovou vložku do ráfku, ventilek a těsnící tmel. Bezdušové pláště se dělí na dvě skupiny . Bezdušové:  UST (tubeles) které mají na vnitřní straně z výroby nanesenou butilovou vrstvu. Ta nahrazuje klasickou duši a zajisťujě 100% těsnost proti unikání vzduchu. Do takto označených bezdušových plášťů není potřeba aplikovat při montáži těsnící tmel. Tento velmi spolehlivý systém se používá především u sjezdových disciplím, kde je bezpečnost a spolehlivost upřednostňována před váhou pláště. Díky rozšíření bezdušových plášťů i do sekce cross country, tedy na běžné ježdění terénem, závody XC, XC maratony a podobně, začala mít však samotná váha plášťů své opodstatnění. Z toho důvodu začali výrobci vyvíjet nové lehčí bezdušové pláště. Světlo světa tak spatřil systém UST-READY nebo TNT.

 Zjednodušeně formulováno UST-READY = plášť + tekutý latexový tmel. Tmel tedy nahrazuje zmiňovanou butilovou vrtvu v bezdušovém systému. 

Proč bezdušové pláště na MTB jízdních kolech?  Bezdušový systém vznikl díky rozvoji sjezdových a dirtových disciplín. Požadavek na snížení defektů, široký rozměr plášťů, bezpečnost, lepší ovládání, záběr, brždění a nižší valivý odpor ovlivnil vývoj a vznik bezdušového systému. Tyto pláště, které nemají duši se dají hustit na velmi nízký tlak od 1,5  do 2 Barů. Měkčí plášť má větší kontaktní plochu s terénem až o 14-16% . Mají nižší valivý odpor až o 15%. Nižší tlak zajišťuje také lepší pružení, kopírování terénu, přilnavost na kluzkém povrchu (kameny, kořeny) a to vše zvyšuje komfort jízdy. V případě proražení bezdušového pláště (tedy při nějakém vyjímečném extrémním defektu) je možné bezdušový plášť zalepit zevnitř a nebo použít klasickou duši. Bezdušové pláště jsou tedy pro náročnější bikery jednoznačně lepší volbou. Ta je vykoupena vyšší cenou a náročnější montáží spojenou s aplikováním tekutého tmelu. 

Pro montáž bezdušových plášťů doporučujeme:

- navlhčit patky pláště mýdlovou vodou (stačí houbičkou)

- plášť nasazovat tak, že montáž končí na straně u ventilku

- patky pláště umístit před nafouknutím do středu ráfku - / na ráfku jsou směrem od středu ke stěnám ,,náběhové rádiusy" , které umožní plynulé a jednoduché zaskočení patek do osazení v ráfku/

- při nafouknutí je vhodné plášť přefouknout ( cca na 4-4,5 Bar) tak, aby bylo jasně slyšet praskavé zaskočení patek do osazení. 

- roztočením kola zjistíme zda plášť běží rovně (popřípadě ho vypustíme a nafouknutí zopakujeme)

Zvětšit

<< Zpět

Novinky emailem

Máte-li zájem o zasílání technických novinek a aktualit, vyplňte prosím Váš email:


Registrace do eShopu (B2B)

Katalog produktů